The Great War er en suveræn tegneserie om en af Første Verdenskrigs blodigste dage. 1. juni 1916 starter slaget ved Somme i Frankrig og tegneseriedokumentaristen Joe Sacco har skabt en otte meter lang panoramategning i bogform om dette rædselsvækkende døgn. 

Anmeldelse af Felix Rothstein

19.8.2014 | WW1:TEMA | Forestil dig en bog, sådan cirka i A4-format, med et dejligt hårdt omslag og tyk papirkvalitet. Og ingen ryg. I stedet for at bladre skal du folde ud. The Great War er en harmonikaagtig foldeudtegning – en såkaldt Leporello – på i alt 7 meter og tredive centimeter. Otte meter, hvis man tæller titelblad og kolofonside med.

Joe Saccos nyeste tegneserie er ikke ligefrem den type bog, man støder på hver dag. Bogens fulde titel er The Great War – July 1, 1916: The First Day of the Battle of the Somme. Genrebetegnelsen lyder ”An Illustrated Panorama”.

Og det er hvad det er: et panorama. Joe Sacco har over 24 sammenhængende sider skabt en fantastisk og detaljeret tegning, der skildrer en enkelt dag under Første Verdenskrig. Dagen er d. 1. juni 1916, hvor krigens vel nok blodigste slag begyndte. Vi befinder os ved floden Somme i Nordfrankrig. Synsvinklen er hos den britiske hær.

24 timer i helvede
Tegningen strækker sig fra forberedelser og troppebevægelser aftenen og natten inden (der lægger sig en tæt, mørkegrå skygge over den del af panoramaet, der dækker nattetimerne), over slagets begyndelse kl. 7:30 om morgenen til felthospitalerne, der oversvømmes af sårede om aftenen.

Da dagen var omme var 57.000 af de 120.000 britiske soldater enten døde eller sårede. Det svarer til næsten to dødsfald pr. frontlinjemeter! Mere end 19.000 britiske soldater blev dræbt i kampen – langt de fleste i løbet af slagets brutale første timer – og omkring 2000 flere døde på lazaretter og hospitaler i dagene efter.

På den dag affyrede briterne flere granater end de havde gjort tilsammen i krigens første 12 måneder. Alligevel var tyskernes tabstal væsentligt lavere end briternes. 8.000 tyske soldater døde d. 1. juni 1916 ved Somme.

10743697815_66d9f3fbff_z

En sommerdag i 1916 ved Somme, Frankrig
(Foto: Flickr Creative Commons / Rene Walter)

Krig uden ord
Joe Saccos panorama er ordløst. Der er ingen talebobler, lydord eller tekstkasser. På trods af de tusinder granatnedslag er The Great War en stille og på sin vis nøgtern gengivelse af en enkelt dag i krigen. På den måde hæver Sacco sig over at skulle hylde soldaternes heltemod eller fordømme krigens rædsler med ord, der alligevel ikke slår til. Og det er faktisk en af The Greats War’s store kvaliteter.

Men der er naturligvis også et ildevarslende og kritisk element af krigsskildringen. Den eneste person, der fremstår som individ, er den britiske genral Douglas Haig, som man møder tre-fire gange i løbet af d. 1. juni – og som i øvrigt aldrig var i nærheden af selve krigshandlingen.

Resten af panoramaets figurer fremstår anonyme og isolerede i tid. Manglen på ord giver The Great War et skær af absurditet og vilkårlighed. Krigen fremstår meningsløs og uvirkelig i sammenstødet mellem en forældet kampform (bajonetter og heste) og en allerede fremskreden teknologis avancerede krigsmaskinel (tanks og maskingeværer).

greatwar2

The Great War er en såkaldt Leporello – en harmonikaagtig foldeudtegning
(Foto: Nummer 9 – Magasin for tegneserier)

Illustreret videnskab
Panoramaet fremstår på en gang sobert og brutalt. Den dokumentariske stil, som Joe Sacco er blevet kendt for gennem sine krigsreportager fra Bosnien og Palæstina, fungerer også, når han skildrer begivenheder, der ligger 100 år tilbage i historien. Tegnestilen er præcis og de sorthvide tegninger har noget næsten videnskabeligt over detaljegraden.

Alle motiver behandles lige. Om det så er en kok, der snitter løg i et feltkøkken, eller et sønderlemmende granatnedslag fra en haubits (kortløbet kanon, red.), så yder Joe Sacco alle elementer af det imponerende og uhyre detaljerede panorama samme opmærksomhed. En detaljerigdom, der uddybes i det lille hæfte, der følger med selve panoramaet.

Hele sceneriet er gengivet i miniature med en mængde forklaringer og historiske oplysninger, der giver en uhyggeligt nøjagtig dimension til læsningen. Ekstramaterialet består i øvrigt af Joe Saccos udmærkede forord og et interessant og velskrevet essay af den amerikanske historiker og Første Verdenskrigsekspert, Adam Hochschild.

70 meter er blevet til godt otte meter. Og slaget ved Hastings er blevet til slaget ved Somme. Men med The Great War, genopliver Joe Sacco formatet fra én af verdens ældste tegneserier: Bayeux-tapetet. Krigsskildringer i panoramaform går aldrig af mode, og Joe Sacco beviser med The Great War, at han hører til i den internationale tegneserieelite.

Felix Rothstein er anmelder på Nummer 9 – Magasin for tegneserier

Artiklen bringes i samarbejde med hjemmesiden www.nummer9.dk 

Billede i artiklens top: Flickr Creative Commons / Kamil Tatar