Et forslag til en dansk sundhedsreform, der slettede regionernes rolle i grænseoverskridende samarbejder, truede i to måneder i efteråret de grænseoverskridende dansk-svenske samarbejder. Det gjaldt både dem i regi af Greater Copenhagen, EU’s Interreg-program og endda det tysk-dansk-svensk-norske politiske samarbejde STRING. Men efter en ophedet debat, et initiativ fra Region Skåne til dialog med den danske regering samt et genbesøg af EU’s prioriteringer for regionalt grænseoverskridende samarbejde i unionen blev samarbejdsstrukturen reddet.

TEMA: SAMARBEJDE OG PROBLEMER I EU’S GRÆNSEREGIONER | I år fylder Øresundsbroen 25 år, og broen må siges at være symbolet på integration på tværs af grænser: Mellem byer som København og Malmø. Mellem de svenske regioner Region Skåne og Region Halland på den ene side og de danske Region Hovedstaden og Region Sjælland på den anden. Ja, i det hele taget mellem de to EU-lande Sverige og Danmark, hvilket er i tråd med mangt en EU-målsætning.

Men mens broen naturligvis består, så var der i efteråret 2024 faktisk to måneder med stor usikkerhed om de regionale, grænseoverskridende samarbejders skæbne.

Det skyldtes dansk indenrigspolitik, hvor regeringen i september kom med et forslag til en ny dansk sundhedsreform om dels at lægge Region Hovedstaden og Region Sjælland sammen, og dels at tage det grænseoverskridende samarbejde væk fra regionerne. Det sidste betød, at de danske regioner ikke længere kunne deltage i det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen eller arbejde med EU’s grænseoverskridende Interreg-program. Det tysk-dansk-svensk-norske politiske samarbejde STRING ville ligeledes blive berørt. I stedet skulle det være de danske kommuner, som fik ansvaret for at tage sig af de grænseregionale spørgsmål. Men dette var et problematisk forslag: Både fordi der ikke fulgte midler med til, at kommunerne kunne varetage deres udvidede grænseregionale opgaver, men også fordi det ville skabe ubalance i det dansk-svenske samarbejde, da det på svensk side er regionerne, som deltager.

Derfor medførte den danske regerings forlag da også stor bekymring i bl.a. Region Skåne. Den politiske ledelse fra Skåne sendte derfor hurtigt et brev til den danske udenrigsminister, Lars Løkke Rasmussen, og syv andre danske ministre, hvor de beskrev konsekvenserne af den danske regerings forslag for samarbejdet på tværs af Øresund.

I brevet beskrev Carl Johan Sonesson (Moderaterna), formand for Skånes regionsråd, og Henrik Fritzon (Socialdemokraterna), næstformand, hvordan Region Skåne sammen med Region Sjælland og Region Hovedstaden i årtier har udviklet Greater Copenhagen samarbejdet, men også et stærkt samarbejde om at drive EU’s grænseoverskridende Interreg-program. Carl Johan Sonesson og Henrik Fritzon advarede om, at det dansk-svenske samarbejde ville miste momentum, hvis Region Skåne ikke længere kunne få lov til at arbejde sammen med de danske regioner:

“Uden de danske regioner som partnere risikerer de mange initiativer, som Greater Copenhagen har taget for at styrke arbejdsmarkedet og infrastrukturen i Øresundsregionen, at blive forsinket. Det dansk-svenske samarbejde vil blive sat flere årtier tilbage, da udviklingen og opbygningen af netværk, relationer og platforme går tabt – til skade for grænseregionens borgere, virksomheder og økonomi. Ligeledes vil det store bidrag af EU-midler fra Interreg til Øresundsgeografien blive påvirket. For mange EU-programmer er regional forankring og koordinering af programmet afgørende. Hvis vi skal koordinere med 46 kommuner i Østdanmark, vil vi ikke kunne udnytte grænseregionens vækstpotentiale, og vi vil heller ikke kunne nå de nordiske regeringers mål om at gøre Norden til verdens mest integrerede og bæredygtige region i 2030,” skrev de svenske politikere i brevet til de danske ministre.

Carl Johan Sonesson supplerede i et interview med News Øresund: ”Jeg er bekymret for, at det dansk-svenske samarbejde i Greater Copenhagen vil blive sendt flere årtier tilbage i udviklingen, hvis de danske regioner ikke længere får lov til at deltage. Det handler om mange års samarbejde, netværk og platforme, der er blevet opbygget, senest Greater Copenhagen Task Force, som har ført til, at den dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, har kunnet forhandles på plads.”

Opråbet blev hørt på den danske side af Øresund. Da regeringen to måneder senere præsenterede den endelige politiske aftale om sundhedsreformen, blev formuleringen om det grænseoverskridende samarbejde ændret til: »Aftaleparterne er enige om, at regionerne fortsat skal have mulighed for at deltage i og medfinansiere grænseoverskridende samarbejde, herunder Interreg-projekter, som falder inden for deres opgaveportefølje på det regionale udviklingsområde. Den administrative forankring af Interreg-programmerne forbliver i regionerne.”

Dette betyder, at det grænseoverskridende samarbejde mellem Danmark og Sverige – efter den danske regionssammenlægning er trådt i kraft om nogle år – vil blive varetaget af den nye storregion, Region Østdanmark.

Den danske ændring blev modtaget vel af Carl Johan Sonesson, der ud over at være formand for regionsstyrelsen i Region Skåne også er næstformand i Greater Copenhagen.

”Det er godt, at den danske regering har lyttet til de budskaber, der er blevet fremført af blandt andre os i Region Skåne og Region Halland om, hvor vigtigt det er, at dette samarbejde fortsat varetages på regionalt niveau. Regionerne har løftet opgaven med stor succes sammen med kommunerne. EU har også gjort det klart, at regionerne er prioriterede samarbejdspartnere i det grænseoverskridende samarbejde inden for unionen. Så der er flere grunde til, at det er godt, at det også i Danmark fortsat er regionernes opgave,” sagde han i en pressemeddelelse.

Fastholdelsen af de danske regioners rolle førte også til, at der kom en understregning Region Syddanmarks og Region Østdanmarks rolle i grænseoverskridende samarbejde med Tyskland.

Billede i artiklens top: / Flickr/News Øresund

Læs hele temaet “Samarbejde og problemer i EU’s grænseregioner”

Finansieret med tilskud fra Europa-Nævnet. Ansvaret for indholdet er alene tilskudsmodtagers.