To skandinaviske premierer viser, hvordan serieproducenter må være kreative for at sikre sig seere og indtjening. Et norsk filmhold indspiller til to målgrupper på samme sæt, mens et svensk filmhold skaber nærvær med seeren ved hjælp af improvisation og ”private optagelser”.

Baggrund af NabolandsKanalerne

Kameravinkler, specialeffekts og superskurke er ikke altid det, der gør serier nyskabende. En gang imellem forsøger instruktørerne sig med helt nye måder at producere på, og det kommer der nogle  voldsomt interessante produkter ud af.

SVT har netop haft premiere på en thrillerserie, der bruger en vinkling, som mange reklamefirmaer også bruger, og NRK har lanceret en ny sæson af en komedie, der formår at hugge to hoveder med en økse.

Autenticitet er det, der sælger nu til dags
Mange af nutidens reklamebureauer, marketingsfolk og influencere forsøger at sælge deres produkter eller image på at vise nærvær og “autenticitet”.

Du får lov at se med bag scenerne, og vi har ikke skjult noget for dig – sådan skal vi i hvert fald gerne føle som forbrugere. Og samme vinkling benyttes altså også af skabere af tv og film i dag.

I produktionen af den nye thrillerserie på SVT ’Den sidste sommer’ har man valgt at benytte denne fremgangsmåde for at skabe et nærværende drama, der næsten gør en i tvivl om, hvorvidt det er dokumentar eller fiktion, man ser. Ønsket med serien er at spille på nogle dokumentargenretræk og nogle hverdagstræk, der kan skabe autenticitet.

– Foto: SVT/Den sidste sommer.

Instruktøren bag serien Andreas Öhman fortæller til det svenske nyhedsmedie Allahanda, at skuespillerne har fået lov til at improvisere mere, end man ellers ville tillade, og at de har lagt enormt meget arbejde i at blive et med deres karakterer.

Desuden er mange af scenerne indspillet med mindre kameraer, der skal imitere, at vi som seere faktisk ser med på private optagelser, der kommer direkte fra de tilsyneladende ganske virkelige personers hænder.

‘SKAM’ møder ‘The Blair Witch Project’
Serien virker på overfladen som en ungdomsserie, men så sker der noget: I deres allermest bekymringsfrie år i livet er en gruppe venner på sommerhustur.

Klara har besluttet sig for at ville optage alt, der kommer til at foregå på turen, med sin mobiltelefon.

Vennegruppen er, som unge mennesker er flest, og situationerne, som Klara filmer, indeholder derfor alt fra hyggestunder til uenigheder, skænderier og umoralske handlinger.

Men det, vi ser, efterhånden som serien udvikler sig, er faktisk optagelserne, efter de er kommet i politiets varetægt, og indimellem disse klip ser vi forhørssituationer, hvor Alex Nico, Love, Josef og Shelia deler eller måske endda skjuler sommerhusturens hændelser for politiet.

Klara er nemlig pludselig forsvundet, og ingen ved tilsyneladende, hvor hun er.

Det kommer meget tæt på
Öhman har skabt en nervepirrende serie, der på mange måder minder om kultklassikeren ’The Blair Witch Project’. En film, der for mange så så ægte ud, at der gik rygter om, at filmen slet ikke var fiktion.

– Foto: SVT/Den sidste sommer

På grund af den teatralske filmmusik og de konventionelle filmklip vi ser i ’Den sidste sommer’, kommer der næppe samme tvivl om det fiktive i serien. Men med karakterernes ægthed og scenernes uovertrufne nærvær kan man alligevel godt blive lidt nervøs for, om man det faktisk er Klara eller en selv, der forsvinder sporløst, når serien slutter.

Det er autenticitet så det basker.

Serien der sender vikingerne til nye verdener
Tænk, hvis vikingerne tænkte og talte som os, og tænk, hvis de anskuede verden på samme måde som os – imellem volden, myrderierne og plyndringstogterne ganske vist.

Det er ideen bag komedieserien ’Norsemen’, der lader barskudseende vikinger tumle med de samme problemer, som vi genkender fra vores egen hverdag i 2020:

Selvom man er viking med skjold og brynje, så vil man da også gerne kunne være fri til at sende et fashion statement!

Hildur ( Marian Saastad Ottesen) skal ofre trellen Kark ( Øystein Martinsen) til gudene. – Foto: NRK/Vikingane

Og selvom man er på vej ud og plyndre, så kan men vel for Lokes skyld godt huske, at man har aftale om parmiddag samme aften, ikke Arvid!?

En vikingeserie til mig, and one for you
De vanvittige scener, der opstår, når man lader vikinger diskutere identitet, massage og splintre i fingrene, er ikke det eneste, der gør ’Norsemen’ til noget helt specielt.

Når skuespillere og filmhold er samlet for at indspille, gør de det nemlig altid af to gange. Derfor kan man også finde to udgaver af serien – en på norsk og en på engelsk.

Alle scener er optaget først på det ene sprog og dernæst på det andet sprog.

Et guldkorn ved den engelske udgave er, at der bevidst ikke bliver gået op i at tale et flot engelsk. Det er engelsk med en solid norsk accent, som vi også kender det, når vi danskere er i udlandet og forsøger at bestille en ”a black kaffe with little milk in” – kønt lyder det ikke, men værdien som humorelement er umiskendelig.

Humor, der krydser verdenshave
Den satiriske værdi i serien er der altså ingen fingre at sætte på, og også derfor er serien blevet voldsomt populær.

‘Norsemen’ eller ‘Vikingane’, som serien bliver kaldt i den norske version, har en kæmpe seerbase og er også blevet rost i bl.a. Storbritannien og USA.

Kristine Riis og Marian Saastad Ottesen. – Foto: NRK/Vikingane

Britiske The Guardian rangerede den som d. 29.-bedste tv-serie i 2017 – langt over kæmpeproduktioner såsom ‘Stranger Things’ og ’Black Sails’.

The New York Times udnævnte ’Norsemen’ som en af de 10 bedste internationale serier i 2017 og endte med i 2019 at rangere den som en af årtiets bedste serier overhovedet.

Hovedrollerne er da også besat af velkendte skuespillere, der endnu engang viser deres enorme repertoire af roller.

Bl.a. Jon Øigarden, der er kendt som Jeppe i NRK’s ’Exit’ og for at spille Anders Breiviks forsvarsadvokat i den amerikanske film ’22 July’. Ligeledes er Nils Jørgen Kaalstad og Silje Torp, der begge er kendte fra serien ’Lilyhammer’, også at finde blandt hovedrollerne.

Premiere på en historie før historien
I den nye sæson følger vi Arvid, Orm og alle de andre vikinger i tiden før hændelserne i sæson 1 og 2. Også derfor har skaberne valgt at kalde sæsonen for ‘The prequel’ eller simpelthen bare ‘Sæson 0’.

Dette gør det heldigvis også ganske nemt for nye seere at slutte sig til denne sæson.

I ‘The prequel’ lærer vi, hvorfor fjendehøvdingen Jarl Varg er kommet til at hade de andre vikinger så meget – det skal vise sig, at der måske gemmer sig en ret så forfængelig mand bag det hårde ydre.

Samtidig fortæller den nye sæson på sin egen dramatiske og helt og aldeles usete måde om historien, der leder op til det største og mest kaotiske slag i Norgeshistorien. En serie, som vi kan garantere, du kan genkende dig selv i, mens du klasker dig på lårene af grin.

Artiklen blev oprindeligt bragt den 20.02.2020 på NabolandsKanalerne.dk

Billede i artiklens top: SVT/Den sidste sommer


Magasinet Europa er hverken annonce- eller abonnementsbaseret. Hvis du er enig i vores fravalg af distraherende reklamer og restriktive betalingsbarrierer og gerne vil have flere dybdegående artikler og temaer om dagens Europa, vil vi sætte stor pris på din støtte.