I starten af august afholdtes Vanguard Music Festival for første gang i et velkoordineret sammenspil mellem svenske og danske arrangører. Festivalen og lignende events tegner nye perspektiver for tættere kulturelt samarbejde i Øresundsregionen.

Baggrund af Rasmus Leander Nielsen

16.08.2013 | VANGUARD MUSIC FESTIVAL | ”Tillykke med jeres nye festival,” lød det gentagne gange fra scenekanten fra folkene bag Vanguard Music Festival, der løb af stablen i den første weekend i august i Søndermarken i København.

Festivalen er opstået i samarbejde mellem det danske bookingbureau Soulkitchen og det svenske spillested Kulturbolaget og er på trods af udfordringerne ved transnationalt samarbejde forløbet så godt, at arrangørerne tror, festivalen vil overleve de næste mange år.

”Der har været udfordringer med samarbejdet, for der ér forskel på dansk og svensk mentalitet, men overordnet har det fungeret godt, både blandt arrangørerne og crew’et, som ligeledes kom fra begge lande,” siger Peter Fredsted Jacobsen fra Soulkitchen.

Ideen til festivalen begyndte at tage form for et år siden, men faldt først endeligt på plads i foråret. Det betød, at billetterne kun nåede at være til salg et par måneder, men med over 9000 gæster løber festivalen rundt og arrangørerne har efterfølgende sikret sig, at man kan anvende parkområdet i Søndermarken de næste fem år.

Den nye festival er således kommet for at blive og er ligeledes interessant fra et europæisk integrationsperspektiv, da den er et eksempel på regionalt samarbejde med arrangører, artister og inspiration på tværs af landegrænser.

Regionalt samarbejde i dur
Programmet var sammensat med hovedsagelig rock om fredagen og hip hop om lørdagen. Trækplastrene var den amerikanske folk-sanger Sixto Rodriguez, kendt fra dokumentarfilmen ”Searching for Sugar Man”, og hiphop-koryfæerne De La Soul og Wu Tang Clan. Desuden spillede en række danske og svenske kunstnere, hvor de lokale ekspertiseområder fra arrangørernes respektive ophav tydeligt kunne aflæses i spilleplanen.

Festivalen har taget sit navn efter et jazz-spillested i New York og inspirationen til festivalen kommer fra Finland.

”Ideen til Vanguard bygger på inspiration fra den finske Pori Jazz Festival. Festivalen har gennem mange år trukket publikum til parkkoncerter, hvor finnerne kan medbringe picnickurven og nyde sol, musik, skyggefulde pletter, mad, drikke og godt selskab i dag- og tidlige aftentimer,” skriver festivalen således i deres pressemeddelelse.

Med udgangspunkt i den finske model med musik og god mad er Soulkitchen og Kulturbolaget gået sammen om at arrangere festivalen på relativt kort tid. De har samarbejdet ad-hoc-mæssigt i en årrække, men især med bookningen af den amerikanske soulsanger D’Angelo til en række koncerter for et par år siden blev samarbejdet tættere, end hvad man oftest ser i branchen.

”Han sagde, han aldrig havde stolet på en dansker, og jeg sagde, at jeg aldrig stolet på svensker. Så det måtte vi jo gøre noget ved,” griner Peter Fredsted Jacobsen fra Soulkitchen med henvisning til sin svenske samarbejdspartner.

Månederne op til festivalen bød på adskillige koordinationstbesøg over Øresund, hvilket har været en logistisk udfordring og medført lange arbejdsdage for begge parter. Samarbejdet har dog givet arrangørerne mod på mere og blev undervejs mere institutionaliseret, da Soulkitchen for nyligt blev decideret Københavnskontor for Kulturbolaget, der ligeledes har afdelinger i Göteborg og Stockholm.

Ingen kulturstøtte til Vanguard
Fordi det gik hurtigt med planlægningen af arrangementet, nåede arrangørerne ikke at søge EU-, regionalt- eller anden kulturstøtte, som ellers er oplagt for et sådan projekt med de mange ressourcer afsat i Øresundsregionen til integration af landsdelene på tværs af sundet.

”Jeg kiggede lidt i en brugsanvisning for EU-støtte, men det må blive næste år,” siger Peter Fredsted Jacobsen, der ikke havde tid til at sætte sig ind i EU-bureaukratiet omkring kulturstøtte i år.

I Öresundskomiteen nikker man genkendende til udfordringerne omkring støtteansøgninger til regionale events og de logistiske udfordringer, der er forbundet med tværnationale samarbejder.

”Men vi har de seneste år set, at samarbejdet i Øresundsregionen er intensiveret. Siden broen kom i 2000 har der været fælles projekter, men det er først nu, vi for alvor ser koordinerede fortløbende samarbejder i større skala på kulturområdet. Desuden er der i højere og højere grad politisk bevågenhed om fordelene ved at gå sammen om større projekter,” siger seniorrådgiver i Öresundskomiteen, Anette Vedel Carlsen, der desuden påpeger vigtigheden af at skabe fælles forståelse for fordelene ved regionalt samarbejde.

Lovende udsigter for flere kulturevents i Øresundsregionen
Sidste år blev der udarbejdet en eventstrategi, der skal sætte fokus på at trække sports- og kulturarrangementer til regionen. Sekretariatschef i Oresund Event Center, Ulrich Ammundsen, påpeger ligeledes, at kulturaftaler og fælles strategi i de seneste år medført en intensivering i samarbejdet, men uddyber, at der især det seneste år har været en markant stigning af koordinerede arrangementer om bl.a. vikingehistorie på begge sider af sundet og Melodi Prix’et og Øresundsfestivalen, som begge blev afholdt i Malmø. Malmø fik ligeledes igen besøg af den københavnske gadefestival Distortion i år, hvor man denne gang institutionaliserede samarbejdet, så det bliver lettere at gennemføre næste år.

”Disse eksempler er skabt ved et tæt samarbejde, som ikke var muligt for bare få år siden,” fremhæver Ulrich Ammundsen.

Han mener ikke, man kan danne et præcist overblik over, hvor mange regionale projekter og events, der popper op rundt omkring på Sjælland og i Skåne, fordi mange projekter opstår gennem græsrodsgrupper og private aktører på samme måde som Vanguard Music Festival, men forudser, at vi kun er i den spæde begyndelse, hvad angår omfanget af regionalt samarbejde på kulturfronten.

Hvor Øresundsregionen frem til 1700-tallet mest var kendt for krige og fjendskab, har kombinationen af sol, musik og regionalt samarbejde denne sommer fået overtaget.

Rasmus Leander Nielsen er EU-redaktør på Magasinet Europa