I Vemdalen i Jämtland præmierer man de skiturister, der – i stedet for fly og bil – ankommer med nattoget fra det sydligere Sverige, hvilket også mange danskere benytter sig af. I Alperne arbejder 23 turistdestinationer sammen for at promovere offentlig transport og de helt bløde transportmidler som snesko, ski og hundeslæde. Og det virker tilsyneladende.
Baggrund af Malin Kristina Westerlund
Brune bjergsider med hvide striber af kunstig sne. Tomme stolelifte, nøgne bjergtinder og tørre graner. Alperne om vinteren uden sne. Et dystert billede på den menneskeskabte globale opvarmning. Som billederne fra Rovaniemi, julemandens by, i finsk Lapland sidste år, hvor “The Santa Season” blev skudt i gang i triste plusgrader.
Nu er sneen faldet, både i Lapland og i Alperne. I Sverige lammede et voldsomt snevejr forleden trafikken overalt i landet, og de seneste snerapporter fra Alperne melder om ”fantastiske sneforhold overalt.”
Men det ændrer ikke på det generelle billede. Temperaturerne stiger, og vejret opfører sig mere og mere ekstremt. Arktis og Alperne er lige nu blandt de hårdest ramte, og det har ikke bare alvorlige konsekvenser for dyre- og plantelivet og de geologiske forhold. Vinterturismen er også truet.
Ifølge den britiske avis Times skrumpede snesæsonen i Alperne fra 1960 til 2017 med 38 dage, og det europæiske forskningscenter Eurac refererer i sin klimarapport fra 2018 til prognoser, der forudser, at der vil være 80-90 procent mindre sne i Alperne i 2100. Og mens antallet af skiløbere i Alperne faldt en smule, femdobledes ifølge rapporten fra Eurac antallet af snekanoner fra 1995 til 2015.
Men kunstig sne er ikke bæredygtigt. Det kræver både store mængder af vand og energi og kemiske og biologiske tilsætningsstoffer, og den tungere kunstige sne er mistænkt for at have ødelæggende konsekvenser for vegetationen under sneen.
Soft Mobility
Så Eurac peger på nødvendigheden af at begrænse CO2-udledning fra turisme og trafik. Og det er netop målet for Alpine Pearls, en sammenslutning af 23 turistdestinationer i fem alpine lande. Alpine Pearls promoverer offentlig transport og brugen af de helt bløde transportmidler som snesko, kane, ski og hundeslæde, og det er et krav til medlemmerne, at de skal kunne nås med enten tog eller bus. Soft mobility kalder de konceptet, og filosofien er ikke at forbyde, men at oplyse og inspirere.
”Vi forbyder ikke vores gæster at tage bilen, eller for den sags skyld at flyve. Men vi opfordrer til, at man ikke gør det, og vi forsøger at gøre det nemt og bekvemt at lade bilen blive hjemme, blandt andet med gratis transfer services, og fortæller om alle fordelene ved at tage det offentlige. Som vi også skriver på vores hjemmeside, ruller vi den røde løber ud for vore gæster, der lader bilen stå og kommer med bus eller tog,” siger Giovanni Vassena, der er marketingansvarlig for de italienske skisportssteder, der er medlemmer af Alpine Pearls.
Belønner togrejsende
I Vemdalen i Jämtland, Sveriges tredjestørste skisdestination, forsøger man også at få flere turister til at lade bilen stå. Her har man valgt en kontant metode, bogstavelig talt. Man belønner simpelthen de turister, der kommer med toget, med rabatter.
”Helt konkret foregår det på den måde, at alle, der kommer med nattoget, får et velkomstbrev, der giver rabatter på taxature, aktiviteter, frokost, middage og udbringning af mad,” siger chef for Destination Vemdalen, Marcus Ståhl.
Ordningen, der også omfatter 15 procent rabat på nattoget for hyttejere i Vemdalen, har eksisteret i tre år og er ifølge Marcus Ståhl Vemdalens måde at bidrage til at mindske klimapåvirkningerne.
”De sidste år har været fantastisk fine med masser af sne og en lang sæson, men min vurdering er alligevel, at vi mærker klimaforandringerne. Ifølge forskere ved Mittuniveristetet (i Østersund og Sundsvall, red.) mister vi i et langsigtet perspektiv cirka 0,5 skidage om året. Det er i aller højeste grad noget, vi skal tage alvorligt. Alle må bidrage og træffe aktive valg, som mindsker påvirkningen af klimaet,” siger han og fortæller, at rabatordningen også har vist sig at være en effektiv markedsføringskanal for destinationens virksomheder.
”Det er ganske enkelt win-win,” siger han.
Dertil kommer trængselsproblemerne i højsæsonen, som flere togrejsende kan være med til at begrænse.
”I højsæsonen er der trangt på parkeringspladserne, og det bliver en stor udfordring, hvis vi fortsætter med at vokse, som vi har gjort de sidste 10 år, hvor antallet af overnatninger er fordoblet.”
Endelig handler det også om at kunne konkurrere med de andre destinationer.
”Det er også en strategisk beslutning, at vi skal være tilgængelig på så mange måder som muligt. Statistikkerne viser, at langt færre unge voksne i byerne tager kørekort end tidligere. Hvis vi ønsker, at fremtidens fjeldturister skal vælge Vemdalen, er det en vigtig konkurrencefordel at være tilgængelig med tog,” siger Marcus Ståhl.
Flere togrejsende
Om det er velkomstbrevets fortjeneste eller ej, er der ingen tal på. Men tilsyneladende gør Marcus Ståhl noget rigtigt. Interessen for nattoget til Vemdalen er i hvert fald stigende, og det har den ifølge markedsføringschef ved Snälltåget Marco Andersson været, lige siden Snälltåget begyndte at køre på strækningen i 2014.
”Det er mere end fordoblet siden første år, og antallet af bookninger er lige nu øget med 39 procent sammenlignet med sidste år,” siger han.
Og ifølge Marco Andersson har Vemdalens rabatordning inspireret Vemdalens nabodestination, Åre.
”Her kan man for eksempel få 20 procent på sit første køb, hvis man bestiller hjemmeleverance af varer fra ICA Åre til sin hytte,” siger han.
I Alpine Pearls kan man også bryste sig af at have medvirket til en forbedret offentlig transport.
”I de første år lagde medlemmerne i Sydtyrol pres på myndighederne for at få en bedre offentlig transport, og det lykkedes næsten for alle at forbedre frekvensen af busser eller tog det sidste stykke, da det er et vigtigt kriterium for Alpine Pearls, at gæsterne skal kunne ankomme med tog eller bus. Og i Werfenweng i Østrig, hvor Alpine Pearl har sit hovedsæde, ankommer i dag 25-30 procent af alle gæster med tog. For 10 år siden var det 10-12 procent.”
Megatrend
Men det er ikke lige nemt alle steder, fortæller Giovanni Vassena.
”I Frankrig er det for eksempel svært for os at vokse, dels fordi stationerne ligger så langt væk fra skisportsområderne, og dels fordi turistindsatsen er forankret på regionalt niveau, og det er sværere for en hel region at leve op til alle kriterierne. Lige nu har vi derfor ikke nogen medlemmer i Frankrig. Der er også store forskel på landenes budgetter. Tyskland og Schweiz har for eksempel meget større budgetter end Italien.”
Konkurrencen er ifølge Giovanni Vassena også blevet hårdere end den var, da Alpine Pearls blev stiftet i 2006.
”Da vi begyndte, var soft mobility ikke så trendy. I dag har alle turistbyer i Alperne fokus på soft mobility. Grøn transport er i vækst, som alle andre såkaldte megatrends. På den ene side profiterer vores medlemmer af denne trend, og på den anden side bliver konkurrencen større og større, fordi hver eneste destination i den alpine region prøver at komme ind på dette marked og nå de potentielle kunder der. Der er dog en vigtig forskel: For medlemmerne af Alpine Pearls er den grønne filosofi ikke bare green washing, men et ægte engagement, og vi tror på, at det i det lange løb vil blive værdsat mere og af flere og flere gæster,” siger han.
I Sverige har Snälltåget også en tro på, at flere og flere vælger grønt. Som noget helt nyt forsøger den tysk-fransk ejede virksomhed sig i uge 11 således med et tog til svensk Lapland. Det sker i samarbejde med Inlandsbanan AB og destinationerne Kittefjäll, Borgafjäll, Hemavan og Tärnaby og er ifølge Snälltågets Marco Andersson ”en første test for at se, om der er tilstrækkelig efterspørgsel.”
Læs mere om Snälltåget på www.snälltåget.se (her kan du også søge på afgange/forbindelser fra København) og om Alpine Pearls på www.alpine-pearls.com.
Billede i artiklens top: /Inlandsbanan/
Magasinet Europa er hverken annonce- eller abonnementsbaseret. Hvis du er enig i vores fravalg af distraherende reklamer og restriktive betalingsbarrierer og gerne vil have flere dybdegående artikler og temaer om dagens Europa, vil vi sætte stor pris på din støtte.
Støt os med et engangsbeløb: