Hjemmemarkedet er det bedste for firmaet Pur Natur, sådan var det ikke tidligere for den tyske producent af gulvbrædder i luksusklassen.

Reportage af Jesper Ernlund Lassen

Lysindfaldet er perfekt, og man mærker en ro brede sig i kroppen, når man træder ind i Pur Naturs hovedsæde, der ligger i den lille by tyske Zell am Harmersbach.

Naturen sidder nærmest med ved det store lange bord i det åbne lokale sammen med Eva Trio vandkaraffel og Arne Jacobsens syveren stolene. Som dansker føles det mest som at træde ind i et dansk hjem med interesse for design. Men vi er i Schwarzwald i delstaten Baden-Württemberg.

Bygningen er lavet af træ, og det er der en grund til, for Pur Natur sælger nemlig gulvbrædder i højeste kvalitet, der bliver eksporteret til Danmark og hele verden.

Gulvet med de bredeste de lyse og længste douglasgulvbrædder skaber rammerne sammen med bordet, der er lavet i samme træsort, selv loftet ført helt op til kip skinner tilbage med tagkonstruktionen igen i douglasgran.

“Vi har valgt at pudse væggene, for at det ikke bliver for meget træ,” siger Anita Männle, der ejer og driver Pur Natur sammen med sin mand Ruthard Männle. Hun er tydeligvis både glad og stolt af firmasædet, der også fungerer som showroom.

Kaffe og vand kommer på bordet, men mit første spørgsmål skaber en bekymret mine hos Anita Männle, der står for salget til Danmark og andre lande.

“Det er ret svært med det danske marked lige nu, det er mere end vores fornemmelse, at vi bliver holdt ude af det danske marked af vores forhenværende danske samarbejdspartner.  Dinesen forsøger at dominere markedet,” fortæller Anita Männle om det danske marked, der har været firmaets bedste og den danske gulvbræddeproducent Dinesen.

Anita Männle sammen sin ældste søn Steffen og yngste søn Nils. Steffen Männle leder allerede salgsafdelingen hos Pur Natur.

“Priserne bliver simpelthen presset så langt ned, at vi hverken kan eller vil være med:Det har vi heller ikke brug for,” siger Anita Männle, der tit oplever, at danske kunder ringer om et tilbud og aldrig vender tilbage igen. Pur Natur sælger gennem sin danske importør men også direkte til kunder i Danmark.

Ved store byggeprojekter kan den lavere tyske moms på 19 procent have stor betydning, men samtidig er den lange transportvej til Danmark en ekstra omkostning.

“Danskerne der ender med at købe fra os, sender oftest et dansk speditionsfirma for at hente gulvbrædderne. Så skal gulvplankerne ikke lastes om for eksempel i Hamborg,” fortæller Anita Männle, der anbefaler at træet bliver kørt direkte, fordi der kan ske skader på de op til 15 meter lange gulvplanker, hvis de skal lastes om undervejs til Danmark.

Tilknytningen til Danmark
Pur Naturs 31-årige eksistens været tæt knyttet til Danmark. Indtil 2008 var det danske firma Dinesen Pur Naturs største og næsten eneste kunde. Det var en situation, der gjorde Pur Natur sårbar, derfor stoppede Anita Männle og hendes mand samarbejdet med Dinesen.

“Vi ville gerne gøre os frie og nå ny kunder direkte,” fortæller Anita Männle, der betoner, at man skiltes fra Dinesen i en god tone, men siden har der ikke været kontakt mellem de to forhenværende samarbejdspartnere.

Da Pur Natur leverede til Dinesen blev de rå gulvbrædder kørt til Jels i Danmark, hvor den sidste del af færdiggørelsen fandt sted.

Træerne der ender som gulvbrædder hos Pur Natur kommer fra douglasgran, der bliver 30 til 40 meter høje og til tider endda endnu højere. Træerne vokser blandt andet her i Schwarzwald i delstaten Baden-Württemberg i det sydvestlige Tyskland.

Nu klarer Pur Natur også denne sidste del af færdiggørelsen selv, og man mærker tydeligt, at kunder i Danmark sammenligner de to firmaers produkter.

Pur Natur laver to forskellige kvaliteter i gulvbrædderne i douglasgran og egetræ, hvor Select er den fineste kvalitet, hvor træet er knastfrit. Natur er navnet på mere rustik udseende med knaster. Super Select hedder en endnu højere kvalitet, der kun bliver lavet til det japanske marked, og den eksporteres udelukkende gennem et dansk firma til Japan.

“Danskerne vil have den kvalitet, som Dinesen har, og det er for det meste lyst behandlet douglasgran,” fortæller Anita Männle, der nu også ser en øget interesse for egeplanker på det danske marked.

Ellers er det lyse træ typisk populært i Danmark og de nordlige lande, mens de mørkt behandlede både mere bliver solgt til det sydlige Tyskland og Schweiz.

“Vi mærker, at danskerne vil have sæbehandlet gulvplankerne, mens oliebehandlingen er mere normalt på det tyske marked. Sildebensparket sælger vi næsten udelukkende til Storbritannien og Tyskland,” siger Anita Männle, mens hun trækker en skuffe med et let mørkolieret egetræsparket i sildebensmønster ud af et skab.

Hårde tider
Det viste sig at være et vanskeligt tidspunkt, at Anita og Ruthard Männle stoppede deres samarbejde med Pur Naturs største og næsten eneste kunde. Finanskrisen gjorde det til en meget svær tid at komme i gang med direkte salg til slutforbrugeren.

“2011 var et virkeligt hårdt år for os, så vores ældste søn, der havde læst virksomhedsøkonomi endte med at komme hjem og hjælpe,” fortæller Anita Männle, om tiden hvor hendes dengang kun 26-årige søn Steffen Männle blev en del af Pur Naturs turn around program tilbage til en profitabel forretning.

Kunderne kommer typisk fra Tyskland, der er virksomhedens største marked nu, og salget går strygende igen. Ellers er Danmark, Norge, Sverige, Spanien, Portugal, Schweiz, Storbritannien, Rusland, Japan og Mexico nogle af de typiske markeder. Nordamerika er ikke på Pur Naturs kundeliste, træsorten douglasgran stammer oprindelig fra den del af verden, inden den blev indført til Europa i 1800-tallet.

Anita og Ruthard Männles tre sønner har allerede besluttet, at de vil videreføre Pur Natur, når forældrene vil gå på pension.

“Vi regner med at lave et generationsskifte henover de næste tre til fire år,” fortæller Anita Männle om fremtiden, hvor Lennart, Nils og den ældste søn Steffen Männle skal tage helt over. Steffen Männle har allerede det overordnede ansvar for alt salg i virksomheden.

AOC – trægulve
Mens Pur Naturs hovedsæde og en del af slutproduktionen ligger i Zell am Harmersbach, så ligger firmaets savværk og tørreanlæg i Memprechtshofen omkring 50 kilometer mod nord.

Det nære har stor betydning for Anita Männle og hendes mand, der også selv stadig bor i Zell am Harmersbach.

“Min mand er vokset op i en lille landsby ikke langt herfra, og han har altid haft den glæde ved træ”, fortæller Anita Männle om sin mand Ruthard, der stadig personligt udvælger alle træstammer, der bliver brugt hos Pur Natur.

“Vi skal selvfølgelig have uddannet en anden til at overtage det, når min mand og jeg går på pension,” siger Anita Männle.

Anita Männles yngste søn Nils holder fri fra studierne med en arbejdsdag hos Pur Natur, som det er meningen, at han skal overtage sammen med sine to ældre brødre.

Træet der bliver til gulvplanker stammer udelukkende fra delstaterne Baden-Wüttemberg, Rheinland Pfalz, Hessen og Bayern. Ved franske fødevarer vises der med betegnelsen AOC ”appellation d’origine contrôlée”, hvor maden kommer fra. Hos Pur Natur garanterer man også, hvilken skov ens trægulv kommer fra.

“Alle der køber et gulv hos os får muligheder for at få fræset koordinaterne på skoven i en planke, så de ved, hvor deres gulv stammer fra. Det gør næsten alle,” fortæller Anita Männle, der har oplevet kunder, der gerne ønsker deres træplanker fra en bestemt delstat, fordi de stammer derfra.

Kunderne gør deres hjemmearbejde
Tendensen er klart, kunder ved særdeles godt besked, når de kontakter Anita Männle for at få et tilbud på et trægulv.

“Jeg oplever, at kunderne næsten ved bedre besked end mig. De har gennemresearchet alt om vores gulve hjemmefra på internettet. Det kan man jo gøre nu,” fortæller hun.

Det har også sine fordele, for kunderne er så sikre på produktet, at de end ikke vil se, hvordan gulvet, inden det bliver købt.

“Vi har lige haft en kunde fra Rusland, der bestilte 300 kvadratmeter gulv uden at have set det. Der kom bare en 40 tons lastbil fra Rusland og hentede det. Folk vil bare have ”Made in Germany” og den kvalitet, der er forbundet med det,” fortæller Anita Männle.

Gulvvarme og massive trægulve
Mens kunderne har fuld tillid og køber deres trægulve uden at have set det, så er det helt anderledes, når arkitekter køber ind til byggerier med gulvvarme.

“Arkitekterne bestiller faktisk altid trelagsgulve, for de er bange for, at der skal ske noget med de massive gulvbrædder, når der er gulvvarme,” fortæller Anita Männle, der forsikrer, at de massive træplanker også er lavet til gulvvarme.

“Vi bruger en specielt tørreteknik, så vores massive gulve er til gulvvarme. Det er lidt synd at flere ikke udnytter det,” siger Anita Männle, der fortæller, at der er meget lang ventetid på firmaets trelagstrægulve.

Både de massive og trelagsgulvene kan endda limes direkte oven på eksisterende fliser. Sådan har Pur Naturs ejerpar det i deres eget hjem.

“Min mand og jeg havde fliser i vores underetage. Mens vi var bortrejst, så havde vores tre sønner limet et trægulv på vores fliser,” fortæller Anita Männle. Hun understreger, at firmaets gulve skal lægges af uddannede håndværkere. Hendes egne sønner klarede dog gulvlægningen, selvom ingen af dem er håndværkere.

“De har lært det gennem hele deres opvækst, så de kan det selvfølgelig,” fortæller Anita Männle om sine sønners håndværksmæssige evner.

Mangelen på fagudlærte håndværkere er en ting, der bliver mærket hos Pur Natur.

“Vi mangler snedkere og andre fagudannede håndværkere, men det gør alle nu,” fortæller Anita Männle om en tidstrend i Sydtyskland.

Om Pur Natur

Pur Natur producerer trægulve i høj kvalitet samt enkelte træmøbler. Firmaet blev grundlagt for 31 år siden af Anita og Ruthard Männle, der i dag driver det sammen med deres ældste søn Steffen. Firmaet har hovedsæde i Zell am Harmersbach i Schwarzwald, hvor en del af produktionen også ligger. Firmaets savværk og tørreanlæg ligger i Memprechtshofen cirka 50 kilometer væk. Pur Natur er en familievirksomhed, der også kalder firmaets 15 ansatte for ”la famiglia”. Det er planen, at det sønnerne Steffen, Lennart og Nils skal drive virksomheden inden for en årrække.

Om huset

Pur Naturs hovedsæde er et 15 år gammel træhus, der også fungerer som et showroom for firmaet. Husets fundament er af beton, resten er af træ i sorten douglasgran, og taget er belagt med stålplader. Samme træ går igen på terrassen, der går rundt om huset. I huset er der dog også egetræsgulve. Opvarmningen af de 120 kvadratmeter foregår primært med en brændeovn, selvom der er en mindre varmepumpe.

Anita og Ruthard Männle har selv tegnet huset i fællesskab med en arkitekt, der har sikret, at de bygningsmæssige beregninger er korrekte. Huset er indrettet, så det også let kan laves om til en bolig, selvom det ikke er planen. De 15 år kan man knap se på huset, hvor kun enkelte planker i træterrassen er begyndt at trænge til udskiftning.

Prisen for Pur Naturs hovedsæde er ukendt.

Miniserie: Tyskerne danskerne ikke forstår

Tyskland er Danmark største eksportland, men danske virksomheder svært ved at nå de rigeste tyske delstater Bayern og Baden-Württemberg. Potentialet er enormt, for de to delstater står til sammen for en tredjedel det samlede tyske økonomi, der også bliver kaldt Tysklands økonomiske lokomotiv.

Skiftende danske regeringer har med vækstinitiativer siden 2015 forsøgt at sætte gang i eksporten til Sydtyskland. Afstanden til det sydlige Tyskland, sproget og kulturforskelle bliver givet som grund til den manglende eksportsucces. Magasinet Europa rejste derfor på en over 3100 kilometer lang togrejse for at besøge tre sydtyske virksomheder, der alle omvendt eksporterer til Danmark.

Tre små og mellemstore virksomheder, der eksporterer traditionelle varer som vin og træ fra Baden-Württemberg og vandresko fra Bayern.

Jesper Ernlund Lassen er freelancejournalist og Erasmus Mundus Master fra Aarhus Universitet og City University London med speciale i finansjournalistik. Er uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole med praktik blandt andet hos partiet SPD i Berlin. Siden har stationerne været Tænketanken Cevea, Flensborg Avis, TV2 Business og Grundfos Communication.

Alle fotos: Jesper Ernlund Lassen


 

Magasinet Europa er hverken annonce- eller abonnementsbaseret. Hvis du er enig i vores fravalg af distraherende reklamer og restriktive betalingsbarrierer og gerne vil have flere dybdegående artikler og temaer om dagens Europa, vil vi sætte stor pris på din støtte.

Støt os med et engangsbeløb: