Hver uge samler ‘Tatort’ mellem otte og ni millioner tyske seere foran tv-skærmen, når serien søndag efter søndag toner frem på skærmen.
Baggrund af Morten Rohde, NabolandsKanalerne
Med sin enorme succes lige fra det første afsnit i 1970 har ’Gerningsstedet’, eller på tysk ‘Tatort’, braget afsted i 50 år.
Serien, der har manifesteret sig som Tysklands bedste primetime-tv, nød en sådan succes allerede i 1970, at det østtyske kommuniststyre så sig nødsaget til at sætte produktionen af en konkurrerende tv-serie i stand, og denne blev såmænd til intet andet end ’Polizeiruf 110’, som vi på dansk kender som ’Drej 112’.
Selv om ’Drej 112’ ligeledes har overlevet fem årtier, kan den dog ikke helt måle sig med ’Gerningsstedet’, der har et noget større budget og seerskare.
Blandt verdens ældste
Iblandt serier som britiske ’Doctor Who’ amerikanske ’The Tonight Show’ og faktisk også svenske ‘Fællessang på Skansen’ finder vi ‘Gerningsstedet’ – og ’Drej 112′ kort efter – som nogle af de længstlevende serier i tv-seriens historie.
Selve ’Gerningsstedet’s succes kan tilskrives en fornem forståelse for genren. Med sin gennemførte klassiske opsætning med to karakterfulde efterforskere, en kriminalgåde og en lang række forhindringer hen ad vejen har serien bevist sit værd som en serie af karat.
Og med over 1.135 afsnit, millionvis af seere og utallige priser i ryggen er der god grund til at se med, når ARD mange af årets søndage viser spritnye afsnit.
Dette er der allerede mange danskere, der gør, og sammen med ’Babylon Berlin’ og den tyske version af ’Bonusfamilien’, som oprindeligt er et svensk format, er ’Gerningsstedet’ da også en af de mest sete tyske serier herhjemme.
Millionbudgetter og maddiker i spandevis
Produktionerne er også en pæn seerskare værd: Kæmpe budgetter og til tider overvældende opsætninger gør hver scene til noget ganske specielt.
Produktionen af blot én episode kan let løbe op i et tocifret millionbeløb. Det er ikke småpenge i den tyske tv-branche, og sjældent koster tv-serier, der ikke benytter store historiske kulisser eller genopførsler, så meget. Til sammenligning kostede den danske serie ’Rejseholdet’ “kun” omkring tre millioner per afsnit at producere.
Ud over pengene kræver det også nogle gange en god portion tålmodighed og gåpåmod at producere et afsnit. Mange scener er krævende og er sat op med nogle gange alternative rekvisitter, som krimigenren kan kræve.
Blandt andet var 200.000 fluer samt spandfulde af maddiker statister i episoden ’Livet efter døden’ (’Das Leben nach dem Tod’), hvor en scene med et lig i forrådnelse fik producerne til at kræve den noget aparte opsætning.
Ikke bare skuespillerne, men også kameramænd og runnere havde insekter i mund, øjne og hår efter optagelsen. Det kan kræve sit blot at producere en enkelt scene.
Serien der beskriver Tyskland indefra
Seriens gerningssteder findes overalt i Tyskland, og såmænd også i Østrig og Schweitz fra tid til anden, og serieskaberne holder sig ikke tilbage med at lade det enkelte optagested sætte scenen for, hvilken vinkel episoden skal have, og hvad seriens karakterer skal være gjort af i både sjæl og legeme.
Er det i Frankfurt, lader man den klassiske hessiske dialekt skinne igennem, er det i den grønne delstat Konstanz, lader man miljøspørgsmål og klima indgå i forbrydelsen, og er det i Münster, gør man plads til det vesttyske lune og glimt i øjet.
På den måde er ’Gerningsstedet’ en beskrivelse af Tyskland, og serien er ikke bare en hvileløs actionfadæse med eksplosioner og hård vold, men et billedligt indblik i Tysklands sjæl.
Derfor kan færre andre serier få tyskerne op af stolene som ’Gerningsstedet’, og mens tyskerne er både fodbold- og bilglade og har hver deres favorithold og bilmærke, er det heller ikke unormalt, at man kan høre dem diskutere deres favoritafsnit af krimiserien.
Blandt andet fik afsnittet ’Født i smerte’ (Im Schmerz geboren) ifølge Bayerischer Rundfunk ikke mindre end 20.000 tyskere til at tweete om det, de så udspille sig på fjernsynsskærmen, mens flere aviser dagen efter anmeldte episoden som som den definitivt vildeste nogensinde.
Ovenstående artikel blev oprindeligt bragt på NabolandsKanalerne.dk den 18. december 2020.
Billede i artiklens top: ARD