Bagdele, bryster og forførelse er på skemaet i den russiske dokumentar School of Seduction – Three Stories From Russia af Alina Rudnitskaya. Kvinderne i dokumentaren håber på et liv i velstand og ægteskab, og de betaler sig derfor til et kursus i forførelsens kunst.

Baggrund af Nynne Giannini

TEMA: CPH:DOX 2019 | Skolens mandlige underviser vurderer nøje de kvindelige kursusdeltageres talent. De skal kunne forføre det modsatte køn. Manden er nemlig central for kvindernes fremtid, og i Rusland er der kamp om de gode mænd. Kvinderne måler og vejer sig selv. Succeskriteriet er at kunne tiltrække og tilfredsstille en ægtemand, der kan sikre dem en fremtid med velstand, prestige og beskyttelse – særligt beskyttelse mod fattigdom.

Dokumentaren School of Seduction – Three Stories From Russia af instruktøren Alina Rudnitskaya med et dansk produktionshold bag sig kan uden tvivl få en del feministister op på dupperne. Filmen sætter fokus på tre kvinders jagt på et bedre liv væk fra et simpelt liv i boligblokken sammen med mor eller bedstemor. Kvinderne betaler sig til et kursus i at forføre sig til en god mand. En rigtig kvinde er nemlig til for at forføre og føje manden – en sætning, som den mandlige underviser på skolen ofte bruger over for de deltagende kvinder.

Dokumentaren afspejler nogle af Ruslands demografiske udfordringer; en skæv fordeling af mænd og kvinder – der er ifølge dokumentaren to kvinder om hver mand – og økonomisk ulighed.

Tre kvinder fortæller deres historier. Fællesnævneren er, at de som ugifte kvinder føler sig hægtet af samfundet, og de ser ikke lyst på fremtiden, indtil de har fundet en ægtemand.

Ægteskab og det at være kvinde hænger uløseligt sammen i Rusland. Normen er, at man som kvinde måler det gode liv ud fra parametre som ægteskab, børn og at styre sit eget hjem. Ægteskab bliver for kvinderne et håndgribeligt middel til at slippe væk fra fattigdom. Dermed bliver udseende, udstråling og en konstant præstationsangst altafgørende for de tre kvinder. Et interessant paradoks, som filmen spiller på, er imidlertid, at Rusland har en af de højeste skilsmisserater på verdensplan. Denne indskydelse fremhæver den skæve demografisk konsekvens: kvinderne i Rusland kæmper om de samme ægtemænd.

Instruktøren går tæt på de tre kvinders hverdag, og publikum inviteres ind bag de lukkede døre til de små lejligheder, der viser en livsstil langt fra den glamour, som kvinderne så inderligt higer efter. Det er ikke velset at leve alene som kvinde. Således viser dokumentaren vanskelighederne ved at løsrive sig og opnå selvstændighed i et samfund, hvor patriarkalske værdier dominerer.

I løbet af filmen præsenteres brudstykker af præsident Vladimir Putins tale på den internationale kvindedag, hvori han hylder kvinden med attributter som ‘smukke’ og ‘omsorgsfulde’. Putin hylder kvinden i kraft af hendes rolle som mor, hustru, datter og bedstemor, altså i relation til ægteskab som en etableret institution i samfundet. Klippene giver glimt af en patriarkalsk kultur og social orden, og det er nærliggende at opfatte disse glimt som en del af en instruktørmæssigt velplaceret samfundskritik.

At se unge piger og mere modne kvinder gøre sig til og hige efter et skønhedsideal defineret af ’manden’ er i den grad en kontrast til den skandinaviske kønsdebat, hvor (af)seksualisering og ligestilling længe har været op til store diskussioner. Måske gør det netop dokumentaren ekstra interessant for et skandinavisk publikum.

Dokumentaren er original og provokerende, men tager samtidig fat på et højaktuelt tema om ligestilling og taler sig derfor ind i en overordnet kønsdebat. Instruktøren har arbejdet på materialet til dokumentaren gennem syv år, hvor hun har fulgt de tre kvinder tæt. Den længerevarende proces giver filmen substans, og som tilskuer får man på halvanden time indblik i hverdagsdilemmaer, som de kan se ud for den gennemsnitlige russiske kvinde.

Alina Rudnitskaya har instrueret dokumentarer siden 2002, og har to gange vundet the Lavr Russian National Award og White Elefant Award i Rusland.

Nynne Giannini er skribent på Magasinet Europa.

Billede i artiklens top: /Fra filmen/ 

Læs hele temaet “CPH:DOX 2019”


 

Magasinet Europa er hverken annonce- eller abonnementsbaseret. Hvis du er enig i vores fravalg af distraherende reklamer og restriktive betalingsbarrierer og gerne vil have flere dybdegående artikler og temaer om dagens Europa, vil vi sætte stor pris på din støtte.

Støt os med et engangsbeløb:    

Støt os fast:    Image result for patreon